【How to do Corporate Research Part①】

【How to do Corporate Research Part①】

Do you know what corporate research is? It is not something just to search the website for a few minutes, it is to know if that company is suitable for you. This time, we will share information about the method of corporate research. If you haven’t seen the previous article, please start with “Corporate research”.

“Looking up company characteristics and information”

As a company researcher, examine the characteristics and information of the company.

The more you understand the company, the easier it will be to analyze whether it fits your ideals and goals. It is also essential to collect information about companies in order to show your enthusiasm for employment. Since it is easy to find out the characteristics and information of the company, it is efficient to proceed from an early stage. Here are some of the things you should look for in your company research:

・Company overview

→Please check the corporate website. Items that should be carefully checked include information on the representative and executives, management philosophy, company location, and whether there are group companies.

・Management’s thoughts

→Please check the management introduction page of the corporate website, blogs and SNS operated by the representative director, and check how the company is operated.

・Business content and business model

→ In many cases, business details and business models are described in detail on pages such as business information and service details, so be sure to check them out!

・Customers and targets

→ Business partners and targets are important in imagining what kind of people you will come into contact with after joining the company. Some cases are on the corporate website, so be sure not to miss them.

・Work environment, corporate culture, welfare programs, etc.

Collecting internal information about the company is important for understanding the atmosphere of the company. Media such as employee-run blogs and SNS are also useful for understanding the atmosphere of the company.

・Recruitment information

Needless to say, you should check the recruitment information, such as starting salary/monthly income for the first year/type of job you are looking for/person you are looking for/number of recruits/selection process (number of interviews, schedule, etc.)/documents required for selection, etc. let’s go

○Japanese version

【企業分析の方法とは・・・? Part①】

企業分析という言葉を聞いたことがありますか?

日本では、就職活動する上で企業分析をすることは、必要不可欠となります。そのため、応募をする前に企業分析を行って準備をしましょう!今回は、企業分析の方法に関して、情報を共有いたします。前回の記事を見ていない方は、まず「企業分析とは・・・?」から見てください♪

「企業の特徴や情報を調べる」

企業分析として、まずは企業の特徴や情報を調べましょう。

企業について理解が深まれば、自身の理想や目的に合う企業かどうかを分析しやすくなります。また就職に向けた熱意を示すためにも、企業に対する情報収集は欠かせません。企業の特徴・情報は調べやすいため、早い段階から進めると効率的です。

企業分析に際して調べたい情報として以下の内容があげられます。

・企業概要

→コーポレートサイトを確認しましょう。内容として、よく確認しておくべき項目は、代表者や役員の情報、経営理念、会社の所在地、グループ会社の有無などです。

・経営者の思考

→コーポレートサイトの経営者紹介ページや、経営者が運営するブログやSNSなどを確認してどのような思いで会社を運用しているのか確認しておこう。

・事業内容やビジネスモデル

→事業案内・サービス内容などのページに、事業内容やビジネスモデルが詳しく記載されているケースが多いので確認しておきましょう!

・取引先やターゲット

→取引先や、ターゲットは実際に入社後にどのような人と接するようになるのかをイメージする上で重要となってきます。コーポレートサイトで公開されているケースもあるので、見逃さないようにしておきましょう。

・環境や社風、福利厚生などの制度

企業の内部的な情報を集めることで、会社の雰囲気を知る上で重要となります。社員が運営するブログやSNSなどの媒体も、会社の雰囲気を知るうえで役立ちますので、一度調べてみてください。

・採用情報

いうまでもなく、採用情報、たとえば初任給・初年度月収/ 募集している職種/ 求める人物像/ 採用人数/ 選考プロセス(面接回数、スケジュールなど)/選考に必要な書類などを確認しておきましょう!