【Sense of Time in Japanese ~Business Scene~⏳🕰】

[ Sense of Time in Japanese ~Business Scene~ ]

One of the things that surprises foreign people in Japan is the Japanese Sense of Time. Trains are always on time, and if it is just one minute late, you’ll hear an apology announcement.

When working in a Japanese society that is punctual, it is necessary to adapt this sense of time to the Japanese style, otherwise you can’t success. This time, I will introduce the “sense of time” that can be used in the business scene and how to deal with it.

○Phone call appointment
If you promise to call at 2pm today, you need to call them 2pm just on time.
They have a system to pick the phone up at 2pm for the person we made an appointment with, so too early is not acceptable.

○Meeting starting time
Conferences and meetings start on time.
(However, the gathering in the conference room is 5-10 minutes before it starts)

○Visit a company
When visiting a company for business meetings, please complete the reception 5 to 10 minutes before your appointment.
On the other hand, if you visit more than 15 minutes too early, it might be a nuisance.
*In the case of an appointment after the lunch break (lunch time), such as an appointment at 1:00 p.m., it is better to arrive 1 to 3 minutes earlier.
  
○Reply to business emails within 24 hours
At work, try to “reply within 24 hours”.
If you cannot immediately draw the conclusions necessary for your answer,
“I’ll check it, so please wait until the 〇th.” (Send a reply like this as soon as possible.)

[ ビジネスに活かせる時間感覚 対処法 ]


外国人材の皆さんが、日本に来て驚く事の1つが、日本人の「時間感覚」です。電車の時間は常に正確で、1分でも遅れる様であればお詫びのアナウンスが流れます。

そんな時間に正確な日本社会で働く際、この「時間感覚」を日本式にあわせないとビジネス成功させることはできません。今回は、ビジネスシーンで活かせる「時間感覚」と対処法についてご紹介します。

○電話の約束
「では、今日の14:00に電話しますね」と約束した場合は、14:00ピッタリに電話をしましょう。約束した相手は、14:00に電話を受ける体制にしていますので、早いのはNGです。

○会議の開始時間
 会議やミーティングの開始時間は、時間ピッタリにスタートします。(ただし、会議室への集合は5-10分前です)

○企業への訪問
 商談など企業に訪問する際は、約束の5分~10分前に受付を済ませましょう。反対に、15分以上早く訪問しすぎると、迷惑になります。
※13:00の約束など、お昼休憩(ランチタイム)が終わった後の約束の場合は、1~3分前の方が良いとされています。
  
◆番外編: ビジネスメールは24時間以内に返信◆
仕事では、メールでやりとりをする事が多いと思いますが、ビジネスメールにおいては、「24時間以内に返信」を心がけましょう。

回答に必要な結論ががすぐに出せない場合は、「確認しますので、〇日までお待ちください」と、一旦返事を送りましょう。