【 What is the resident tax? 💵】
●What is resident tax?
Resident tax is a tax that must be paid to the municipality where you live, even if you are a foreigner who has an address in Japan as of January 1 and is receiving a certain amount of salary. The same applies if you leave Japan after January 2nd.
If the resident tax is not paid, the application for extension of period of stay may not be permitted.
●Payment of resident tax
The amount to be paid is determined by the salary received from January 1st to December 31st of the previous year.
There are two ways to pay your resident tax:
(1) Deduction from salary (special collection)
The company will deduct the resident tax from your salary in advance and pay it to the municipal office. This is the principle for people who work for a company, and they do not have to pay their own resident tax to the municipal office.
(2) Payment by yourself (ordinary collection)
Every year around June, you will receive a letter (payment slip) from the municipality asking you to “pay your resident tax.” Bring this payment slip and the amount of money written on the payment slip to a financial institution.
“Please pay attention to the following points so that you do not forget to pay your resident tax.”
(1) If you decide to quit the company
If a person who pays resident tax through special collection leaves the company, it is necessary to pay the unpaid resident tax by means of ordinary collection. However, there is also a method of having the company deduct all unpaid resident tax from your salary and retirement allowance and having the municipality pay it (collective collection).
(2) If you decide to leave Japan
If you are unable to pay your resident tax before you leave Japan, you can appoint someone living in Japan to handle tax procedures on your behalf (a tax agent) before you leave Japan. and notify the municipality where you live.
Check it out to get more info about resident tax!
[ https://www.soumu.go.jp/main_content/000679118.pdf ]
【 住民税ってどんな税金? 💵】
●住民税とは
住民税は、1月1日時点で日本に住所があり、一定額以上の給料などをもらっている人であれば、外国人の方でも住んでいる市区町村に支払う必要がある税金です。1月2日以降に日本から出国した場合でも同じです。
もし、支払うべき住民税が支払われていない場合は、在留期間の更新申請等が許可されない場合があります。
●住民税の支払い
支払うべき額は、前の年の1月1日から12月31日までにもらった給料などで決まります。
住民税を支払うには、次の2つの方法があります。
(1)給与からの天引き(特別徴収)
会社が、あらかじめ、給料から住民税を差し引き、市区町村役場に支払います。会社で働く人はこれが原則であり、自分で市区町村役場に住民税を支払う必要はありません。
(2)自分での支払い(普通徴収)
毎年6月頃に、市区町村から、「住民税を支払ってください」という手紙(納付書)が届きます。この納付書と納付書に書かれている金額のお金を持って金融機関などで支払います。
住民税の納め忘れがないよう、以下の点に注意してください。
(1) 会社を辞めることになった場合
特別徴収によって住民税を支払っている人が、会社を辞めることになった場合は、支払っていない住民税を普通徴収の方法によって支払う必要があります。ただし、会社に、支払っていない住民税の全部を給料や退職金から差し引いてもらい、市区町村に支払ってもらう方法(一括徴収)もあります。
(2) 日本から出国することになった場合
日本から出国するまでの間に住民税を支払うことができない場合は、出国する前に、日本に住んでいる人の中から、自分に代わって税金の手続きを行う人(納税管理人)を決めて、住んでいる市区町村に届け出る必要があります。
Check it out to get more info about resident tax!
[ https://www.soumu.go.jp/main_content/000679118.pdf ]