There are various methods of self-analysis, however, some of you may be doing self-analysis for the first time. Even if you understand what you need to write, you may still have questions such as “What is the method of self-analysis in the first place?”, “What is an efficient method?”. Here, we will introduce an “efficient self-analysis method” that will help you solve such doubts.
[STEP 01]Create a personal history
The first step in self-analysis is to collect objective data about yourself. Objective data is the result of analyzing the experiences so far and extracting information that will be your “strength” in self-promotion.
This time, we will take a student who is about to graduate from university as an example and look at the specific procedure. First, let’s look back on “what you worked on from junior high school to university” using a self-analysis check sheet. By making a list and writing it out, it becomes easier to find PR points that you have not noticed before.
In this article, I have introduced “what we worked on during junior high and university days,” which are relatively easy to look back on. Let’s analyze from various perspectives such as “things” and “unforgettable experiences from junior high school to university days”.
Even negative experiences can become strengths if you show them what you have done to improve the situation. Don’t make judgements such as “this is not PR”, but let’s take a good look back.
【自己分析の方法とは!?①】
自己分析にはさまざまな方法があります。
しかし、みなさまの中には自己分析をはじめて行う方もいらっしゃるかもしれません。書かなければいけないことは理解していても、「そもそも自己分析のやり方って?」「効率的な方法は?」「どのように特徴を見つければ良いの?」などの疑問があるかと思います。ここでは、そのようなみなさまの疑問解消に役立つ「効率的な自己分析の方法」について紹介します。
【STEP・01】 自分史の作成
自己分析の第一歩は、自分の客観的なデータを集めることから始まります。客観的なデータとは今まで経験してきた体験を分析し、自己PRで「強み」となる情報を抽出したものです。
今回は、大学卒業予定の学生を例に出して具体的な手順を見ていきます。まずは、自己分析チェックシートAを用いて「中学から大学時代に取り組んだこと」を自分史で振り返りましょう。一覧にして書き出すことで、今まで気がつかなかったPRポイントが見つかりやすくなります。
ここでは、比較的振り返りやすい内容の「中学から大学時代に取り組んだこと」を紹介しましたが、時間に余裕のある方は「中学から大学時代に達成したこと」、「中学から大学時代に悔しかったこと」、「中学から大学時代の忘れられない体験」などさまざまな視点から分析を行ってみましょう。
ネガティブな体験からも、状況を好転させるために取り組んだことなどを一緒にアピールすれば「強み」になることもあります。「これは、PRにならない」などと判断せずに、しっかりと振り返りを行いましょう。