【How to do Self-Analysis !?③】

【How to do Self-Analysis !?③】

There are various methods of self-analysis. However, some of you may be doing self-analysis for the first time. Even if you understand what you need to write, you may still have questions such as “What is the method of self-analysis in the first place?”, “What is an efficient method?”. Here, we will introduce an “efficient self-analysis method” that will help you solve such doubts. This article is the last part, so pls check the first and second ones if you have not checked it out.

〈STEP 03〉 Arrangement of analysis contents

Organize the contents identified in STEP1 and  STEP2.

Were there any common points in your experiences from junior high school to university, how to solve them, or what you learned? By sorting out the common points, the “strengths” will be clarified, and it will be easier to make the answers in the interview consistent. In order to find this common point, it is necessary to conduct analysis from various perspectives in advance.

Also, what you should be careful about when organizing is that the content is not extremely bizarre or the content is ambiguous. For example, showing off such as “I have a collection of 100 figures of anime characters, so I will continue to work on things” and “Because I was a leader of the team, I will definitely be trusted by others.” It may be difficult to imagine how to make use of those experiences at work. At the organizing stage, choose content that will resonate with the interviewer.

Looking back on your past experiences and analyzing your own personality and characteristics is a task that requires a great deal of patience. 

After understanding the efficient self-analysis method, let’s actually do self-analysis using the self-analysis check sheet. At first, you can use a notebook or memo pad, so you can start based on the self-analysis sheet.

【自己分析の方法とは!?③】

自己分析にはさまざまな方法があります。

しかし、みなさまの中には自己分析をはじめて行う方もいらっしゃるかもしれません。書かなければいけないことは理解していても、「そもそも自己分析のやり方って?」「効率的な方法は?」「どのように特徴を見つければ良いの?」などの疑問があるかと思います。ここでは、そのようなみなさまの疑問解消に役立つ「効率的な自己分析の方法」について紹介します。この投稿はpart3なので、もしpart1,2を確認していない方がいましたら、見て行ってください♪

〈STEP 03〉 分析内容の整理

STEP1、2の内容を整理します。

中学から大学までの経験において、解決方法や学んだことに共通点はありますか?共通点を整理することで「強み」が明確になり、面接での回答に一貫性を持たせやすくなります。この共通点を見つけるために、事前にさまざまな視点から分析を行うことが必要です。

また、整理する際に気をつけたいことは極端に奇をてらった内容や根拠があいまいな内容になっていないかということです。例えば「100体のフィギュアをコレクションしているので、継続して物事に取り組みます」、「キャプテンをやっていたから絶対に他人に信頼されます」などのアピールは、その能力が入社後にどのように役立つかイメージが湧きにくい場合があります。整理の段階で面接官の共感を得られる内容を選びましょう。

過去の経験を振り返り、自分の性格や特徴を分析することは大変根気のいる作業ですが、綿密な自己分析を行うことで今まで気づかなかった「強み」に気付けることもあるので、ぜひしっかりと取り組んでください。

効率的な自己分析の方法を理解した後は、実際に自己分析チェックシートを用いて自己分析を行いましょう。初めはノートやメモ帳でもよいので自己分析シートをもとに始めてみましょう。