【 How to do Corporate Research Part②】

【 How to do Corporate Research Part②】

Do you know what corporate research is? It is not something just to search the website for a few minutes, it is to know if that company is suitable for you. Today, I will share information about the method of corporate research. Please start with the previous article if you have not checked!

[Finding the position in the industry and the difference from other companies]

After researching the company’s characteristics and basic information, the next step is to compare it with other companies.

This is the stage where we find our position in the industry and what differentiates us from other companies in the same industry. Comparing with other companies in the same industry makes it easier to understand the attractiveness of the company and its uniqueness. There are many ways to make comparisons, but the following criteria are a good starting point.

・Compare by company size and business size

・Check the capital structure: Differences in corporate culture and welfare are likely to occur between companies that belong to a group, independent companies, and foreign-affiliated companies.

・Business formats and business partners: Differences can be seen even in the same industry due to differences in business formats and business partners, such as companies that specialize in a specific field and companies that develop a wide range of businesses, B to B and B to C. In order to gain a better understanding of a company, it is necessary to compare it with other companies.

[Analyze how well it matches your wishes]

Once your corporate research has progressed to some extent and your understanding has deepened, analyze how well it matches your wishes. Even if it seems “good” at first glance, if it does not match your ideals and hopes, there is a high risk that you will suffer from a mismatch after joining the company. Organize what you’ve gathered about the company and analyze if it’s a match for you.

【企業分析の方法 Part② 】

企業分析という言葉を聞いたことがありますか?

日本では、就職活動する上で企業分析をすることは、必要不可欠となります。そのため、応募をする前に企業分析を行って準備をしましょう!今回は、企業分析の方法に関して、情報を共有いたします。前々回、前回の記事を見ていない方は、まず「企業分析とは・・・?」から見てください♪

「業界での位置づけや他の企業との違いを見つける」

企業の特徴や基本的な情報を調べたら、続いては他社との比較を行います。

業界での位置づけや、同業他社との違いを見つける段階です。同業他社と比べることで、企業の魅力やその企業「らしさ」がわかりやすくなります。比較の方法はさまざまですが、以下の基準を用いると進めやすいでしょう。

・企業規模・事業規模で比較する

・資本構成を確認する:

グループに属する企業と一社で独立している企業、そして外資系企業では、社風や福利厚生などに違いが発生しやすい。

・業態や取引先:特定の分野に特化した企業と広い事業を展開する企業、B to BとB to Cなど、業態・取引先の違いによって同じ業界でも違いがみられます。企業に対する理解を深めるには、他の企業との比較が必要です。

「自分の希望とどのくらいマッチしているか分析する」

企業分析がある程度進み理解が深まったら、自分の希望とどのくらいマッチしているか分析します。一見「良い」と思えても、自分の理想・希望と合わなければ、入社後にミスマッチで苦しむ恐れが大きいです。企業について集めた状態を整理し、自分にマッチしているか分析しましょう。